Bovenbouw - Lesidee: Toverstandaard figuurzagen

Thema: Vaderdag – Bovenbouw

Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen biologie, techniek, natuurkunde en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les. Deze zijn vaak vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!

Lesideeën voor de Bovenbouw (Groep 6, 7, 8)

Leerdoelen

De algemene leerdoelen voor techniek in de bovenbouw zijn:

  • Techniek en Wetenschap: leerlingen leren eenvoudige technische principes en processen herkennen en benoemen.
  • Motorische Vaardigheden: leerlingen ontwikkelen een fijne motoriek door precisiewerk tijdens het bouwen.
  • Probleemoplossend denken: leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen en uit te voeren.
  • Creativiteit en innovatie: leerlingen leren een werkstuk te ontwerpen en aan te passen voor optimale prestaties.
  • Onderzoekend leren: leerlingen leren onderzoek te doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
  • Communicatief leren: leerlingen leren samenwerken en communiceren binnen technische opdrachten.

Voorbeelden van activiteiten passend bij techniekonderwijs in de bovenbouw:

  • Bouwprojecten met eenvoudige materialen zoals hout, papier en karton.
  • Basisprincipes van constructies leren door het maken van bruggen of torens.
  • Experimenteren met verschillende verbindingstechnieken, zoals lijmen, schroeven of spijkeren.
  • Het gebruik van eenvoudige gereedschappen zoals hamers, schroevendraaiers en zagen.
  • Basisbegrippen van elektriciteit leren door eenvoudige schakelingen te maken met batterijen, lampjes en draden.

Lesidee: Toverstandaard figuurzagen

Welke vader is niet regelmatig zijn pen kwijt? Voor Vaderdag gaan de leerlingen een handige standaard maken, waardoor de pen altijd te vinden is. Zet de standaard op een vaste plaats, bijvoorbeeld op een bureau, en het probleem is opgelost. Bovendien is de standaard heel bijzonder, omdat de pen lijkt te “zweven”. Dit komt door een verborgen magneetje in het bovendeel van de standaard. Als de leerlingen het leuk vinden, kan er met viltstift ook nog een tekst voor Vaderdag op de standaard gezet worden.

Leerdoelen

  • Ontwikkelen van ruimtelijk inzicht: het omzetten van losse plankjes naar een 3D werkstuk.
  • Tekenen naar of overnemen van een sjabloon.
  • Ontwikkelen van motorische vaardigheden: aftekenen, zagen, vijlen, schuren, en boren.
  • Leren onderzoek te doen naar natuurkundige verschijnselen, zoals magnetisme.
  • Stimuleren van creatief denken door een eigen vorm te bedenken voor de bodem, het houdergedeelte en de steun.
  • Verkennen en ontdekken van eigenschappen van materialen.
  • Leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren.

Benodigde materialen

  • OPITEC pakketje Toverstandaard
  • Figuurzaag/toffelzaag
  • Houtklem
  • Houtlijm
  • Liniaal
  • Boormachine + boor Ø 15 (optioneel)
  • Schuurpapier
  • Houtvijlen

Voorbereiding door de leraar

  • Maak een proefmodel van de toverstandaard.
  • Leg voor elke leerling een pakketje klaar. Bestudeer de werkbeschrijving (artikel 100696).
  • Bekijk of je het magneetje kunt verzinken in het bovengedeelte. Hiervoor is een boormachine met Ø 15 mm houtboor nodig (bij voorkeur een kolomboormachine).
  • Het werkstuk kan ook zonder boren gemaakt worden (zie werkbeschrijving).
  • Besluit of je de houtverbinding (uitsparing van 15 x 15 mm) wilt toepassen.
  • Zorg dat alle materialen en gereedschappen klaarliggen voor de les begint.
  • Schroef zaagplankjes op de tafels en zet eventueel zaagjes in de beugels.
  • Overweeg of je het werkstuk wilt laten verven.


Stappenplan

Stap 1: Introductie (10 min)

  • Vertel de leerlingen dat ze een Vaderdagcadeau gaan maken. Laat het voorbeeldmodel zien en bespreek hoe de pen kan “zweven”.
  • Vraag wat leerlingen al weten over magneten.
  • Kijk samen naar het fragment op Schooltv: Hoe werkt een magneet.


Stap 2: Materialen uitleggen (5 min)

  • Toon alle materialen en gereedschappen.
  • Demonstreer het plaatsen van een zaagje (tandjes naar beneden).
  • Laat boormachine en houtklem zien als je gaat boren.
  • Toon voorbeeldvormen uit de werkbeschrijving.
  • Leg optioneel de houtverbinding uit.


Stap 3: Demonstratie (10 min)

  • Laat zien hoe de standaard wordt gemaakt met behulp van de werkbeschrijving.
  • Demonstreer zagen, vijlen en het gebruik van schuurpapier en lijmklemmen.
  • Bespreek hoe een Vaderdagtekst kan worden toegevoegd.


Stap 4: Zelf aan de slag (3 uur)

  • Laat de leerlingen beginnen met het tekenen van de vorm.
  • Laat ze zagen, vijlen en de steun maken.
  • Zet alles vast met houtlijm en klem het goed.
  • Stimuleer samenwerking door snelle leerlingen andere leerlingen te laten helpen.


Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 min)

  • Laat de leerlingen hun werkstuk aan elkaar tonen en kort uitleggen wat ze hebben gemaakt.
  • Bespreek wat goed ging, wat lastig was, hoe ze elkaar hebben geholpen, en wat ze de volgende keer anders zouden doen.


Download hier het boodschappenlijstje >>>