
Elk kind verdient techniekonderwijs
Op de basisscholen van Verdi krijgen alle leerlingen techniekonderwijs. Van zagen tot solderen, alle vaardigheden komen voorbij. Leerkracht Koen Broeren: ‘Met de handzame sets van Opitec maken we kinderen enthousiast voor techniek en natuurkunde.’
Techniekonderwijs is in opmars. Er komt steeds meer aandacht voor praktische vaardigheden, zo ook op de 22 basisscholen van scholenstichting Verdi. ‘Logisch en terecht’, vindt leerkracht Broeren. Als lid van het koersteam Hybride leren, onderdeel van Verdi Avontuur, organiseert hij het techniekonderwijs op al deze basisscholen. ‘Praktische beroepen zijn de basis van onze samenleving’, vertelt hij. ‘Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd technische vaardigheden aanleren.’ Onder begeleiding van een groep techniekvrijwilligers steken de leerlingen van de Verdi-scholen de handen uit de mouwen. ‘In kleine groepjes maken zij elk leerjaar een ander werkstukje’, vertelt Broeren. ‘Jongere kinderen leren figuurzagen, oudere groepen bouwen een tafelventilator en leren daarbij solderen.’
Handzaam en bruikbaar
Het is voor Broeren onmogelijk om alle materialen zelf in huis te hebben. ‘Je voorraad is nooit compleet en je blijft al snel zitten met restmateriaal’, legt hij uit. ‘We bestellen daarom al onze materialen in handige sets bij OPITEC. Deze handzame en bruikbare pakketjes bevatten alles wat de kinderen nodig hebben om een werkstukje te maken waar ze trots op zijn. De materialen zijn al voorbewerkt, dus je hebt nauwelijks afval.’
Klaas van der Meulen, een van de techniekvrijwilligers die de kinderen begeleidt, werkt al tien jaar met de sets van OPITEC. 'Je mist nooit een onderdeel’, vertelt hij. ‘Elk pakket bevat een keurige handleiding. Van het ontwerp tot de maatvoering: als vrijwilliger of leerkracht hoef je weinig voor te bereiden. Ik steek al mijn tijd in de begeleiding van de kinderen.’ Van der Meulen heeft de beschikking over een mooi technieklokaal, maar dat is volgens hem niet eens nodig. ‘Je kunt alle werkstukken gewoon in het klaslokaal maken’, vertelt hij. ‘Je hebt alleen wat basisgereedschappen nodig, over de rest hoef je je geen zorgen te maken. Dat zit in de sets.’
Meedenken
Broeren wil zijn vrijwilligersteam zoveel mogelijk ontzorgen. ‘Een goede samenwerking met een betrouwbare leverancier is essentieel. Daarom kiezen wij al tien jaar voor OPITEC’, vertelt hij. ‘Onze bestellingen zijn altijd op tijd en compleet. Als we vragen hebben, kunnen we op elk moment met onze contactpersoon Jeffrey bellen of appen.’ Minstens net zo belangrijk: OPITEC denkt mee met Broeren en Van der Meulen. ‘We willen met ons techniekonderwijs actueel blijven en aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen’, legt Broeren uit. ‘Jeffrey helpt ons kiezen welke werkstukken bij onze doelgroep passen. Hij luistert naar wie wij zijn als stichting en wat onze vrijwilligers nodig hebben. Als je techniekonderwijs belangrijk én haalbaar wilt maken, is zo’n samenwerking belangrijk.’
Leerdoelen
De sets die Broeren en Van der Meulen selecteren, gaan verder dan een simpel bouwpakket. Broeren: ‘Terwijl de kinderen enthousiast timmeren en zagen, maken ze kennis met allerlei natuurkundige verschijnselen.’ Van der Meulen geeft als voorbeeld het werkstuk waarbij kinderen een tafelventilator bouwen die draait op zonne-energie. ‘Behalve solderen, leren de kinderen ook over energie, kracht en beweging.’ Zo sluit Broeren ongemerkt op alle door de SLO opgestelde leerdoelen aan. ‘Dat gaat met de sets van OPITEC vanzelf. Ook wanneer je met geïntegreerde lesmethodes werkt, werk je met de werkstukken in één keer aan meerdere doelen.’ Voor de kinderen zijn die doelen niet zo belangrijk, zij hebben vooral plezier in hun werk. Van der Meulen: ‘Ze zijn super enthousiast. Ik bouw altijd een pauzemoment in, zodat de kinderen wat kunnen eten en drinken. Maar de meeste kinderen slaan het glaasje ranja over. Ze blijven liever aan hun werkstukje werken.’
Klaas van der Meulen is teamleider van de vrijwilligersgroep. Voorheen was hij werkzaam als projectleider bij onderwijsbureau DOBA en als vakdocent in het mbo.
Koen Broeren was leerkracht op basisschool Kienehoef, een van de 22 bassischolen van scholenstichting Verdi. Daarnaast is hij lid van het koersteam Hybride, onderdeel van Verdi Avontuur. Koen is sinds augustus 2024 Adjunct-directeur op basisschool Bernadette.
Nieuwsbrief
Op de basisscholen van Verdi krijgen alle leerlingen techniekonderwijs. Leerkracht Koen Broeren: ‘Met de handzame sets van Opitec maken we kinderen enthousiast voor techniek en natuurkunde.’
Socials
Op de basisscholen van Verdi krijgen alle leerlingen techniekonderwijs. Leerkracht Koen Broeren: ‘Praktische beroepen zijn de basis van onze samenleving. Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd technische vaardigheden aanleren.’ Onder begeleiding van een groep techniekvrijwilligers steken de leerlingen van de Verdi-scholen de handen uit de mouwen. Met de producten van OPITEC kunnen zij direct aan de slag met verschillende materialen en technieken. In een betekenisvolle context, met volop ruimte voor creativiteit. ‘De handzame en bruikbare pakketjes bevatten alles wat de kinderen nodig hebben om een werkstukje te maken waar ze trots op zijn. De materialen zijn al voorbewerkt, dus je hebt nauwelijks afval.’ Techniekvrijwilliger Klaas van der Meulen werkt al tien jaar met de sets van OPITEC. 'Je mist nooit een onderdeel’, vertelt hij. ‘Elk pakket bevat een keurige handleiding. Als vrijwilliger of leerkracht hoef je weinig voor te bereiden.’ Terwijl de kinderen enthousiast timmeren en zagen, maken ze kennis met allerlei natuurkundige verschijnselen. Zo sluit Broeren ongemerkt aan op alle door de SLO opgestelde leerdoelen. ‘Dat gaat met de sets van OPITEC vanzelf. Ook wanneer je met geïntegreerde lesmethodes werkt, werk je met de werkstukken in één keer aan meerdere doelen.’