Borduren
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen rekenen, taal en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en onze producten streep je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les af. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Kerndoel Kunstzinnige oriëntatie
Met de materialen van OPITEC leren kinderen te werken met verschillende materialen en technieken. Ze gebruiken beelden, muziek, taal, spel en beweging om hun gevoelens uit te drukken. In de kleuterklas staan betekenisvolle onderwerpen voor beeldende werkstukjes centraal. Er zijn verschillende knutselsets en schildermaterialen om met dit kerndoel aan de slag te gaan. Van sets voor kleien, schilderen, tekenen tot kleurpotloden, vingerverf en simpele knutselprojecten.
De kerndoelen voor de onderbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk;
- Kijken naar en praten over beeldend werk;
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken;
- Maken van beeldend werk;
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.
Lesidee borduren
(30 minuten)
Is borduren iets van vroeger? Zeker niet! Borduren is van alle tijden. Met een eenvoudige kruissteek trainen kinderen hun fijne motoriek en hun creatieve denken. Door de verschillende materialen bij OPITEC kun je altijd inspelen op de relevante kleuren voor elk thema en elke actualiteit. Of je nu iets voor Kerst, Pasen, Vaderdag of Moederdag maakt!
Iedere leerling heeft een eigen borduurkaart om mee aan de slag te gaan.
De borduurkaarten zijn er in verschillende varianten. Van dierenfiguren tot kaarten om de eigen naam te borduren. Of wat dacht je van een zelf bedacht kunstwerkje voor aan de muur?
Leerdoelen:
- Ontwikkelen van fijne motoriek door het uitvoeren van eenvoudige borduursteken.
- Stimuleren van creatief denken door het ontwerpen van een borduurpatroon.
- Leren van geduld en doorzettingsvermogen.
Benodigde materialen:
- Borduurkaarten
- Kunststof borduurnaalden
- Wol
Voorbereiding door de leraar:
- Leg alle materialen klaar op de tafels
- Knip stukken wol van ongeveer 50 cm lengte (10 per kleur)
- Rijg alvast wol door een naald voor elk kind
Stappenplan
Stap 1: Introductie (5 min)
- Vertel de kinderen dat ze vandaag gaan leren borduren. Laat verschillende voorbeelden zien, zoals dierenfiguren, namen, of seizoensgebonden kunstwerken (bijvoorbeeld een kerstboom voor Kerst of een ei voor Pasen).
- Bespreek kort waarom borduren leuk en nuttig is. Benoem dat je soms geduld moet hebben en door moet zetten om een mooie versiering te maken.
Stap 2: Materialen uitleggen (3 min)
Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: borduurkaarten, naalden en wol.
Leg uit hoe ze veilig met de naald omgaan, ook al heeft deze een botte punt.
Stap 3: Demonstratie (5 min)
Demonstreer langzaam hoe ze de naald door de gaatjes van de borduurkaart steken om een kruissteek te maken. Herhaal dit een paar keer.
Je kunt hier kiezen voor een makkelijke en moeilijkere optie. Werk je met jonge kinderen? Kies dan van tevoren zelf één patroon en één kleur. Als de kinderen wat ouder zijn en de fijne motoriek al wat beter ontwikkeld is, dan kunnen ze de wol zelf door de naald doen en kiezen welk patroon en welke kleuren ze willen gebruiken.
Laat een paar kinderen het proberen, terwijl je helpt en controleert.
Stap 4: Borduren (12 min)
Laat de kinderen individueel werken aan hun borduurkaart. Loop rond om waar nodig te helpen.
Lestip: Moedig de kinderen aan om met een eenvoudig patroon te beginnen, zoals een klein kruis of een eenvoudige vorm.
Stap 5: Afsluiten (5 min)
Hang de werkjes op in de klas zodat de kinderen elkaars resultaten kunnen bekijken.
Laat kinderen vertellen wat ze leuk, makkelijk of moeilijk vonden.
Lestips:
Pas de kleuren van de wol en de ontwerpen van de borduurkaarten aan het seizoen of een actueel thema aan. Bijvoorbeeld rood en groen voor Kerst, pastelkleuren voor Pasen.
Gebruik verschillende soorten borduurkaarten om de les uitdagend en interessant te houden.
Boodschappenlijstje
Voor een klas van 25 kinderen:
Materiaal | Per leerling | OPITEC productnummer | Te bestellen aantal |
Borduurkarton set van 40 vel | 1 borduurkaart | 1x | |
Borduurnaalden set van 32 stuks | 1 borduurnaald | 1x | |
Borduurgaren set van 52 strengen |
| 1x |
Tips voor de leraar om extra leerdoelen te behalen
- Ruimtelijk bouwen: Gebruik borduurkaarten om te leren over "voor", "achter", "tussen" en "onder".
- Kleuren: Benoem kleurnamen en bespreek lichte en donkere kleuren.
- Vormen: Bespreek verschillende vormen en hun kenmerken.
- Textuur: Laat de kinderen verschillende texturen voelen en bespreken.
- Groeperen: Laat kinderen hun materialen groeperen op vorm, kleur en textuur voor een compositie.
Dit lesidee helpt kinderen niet alleen om hun fijne motoriek te verbeteren, maar ook om creatief bezig te zijn en plezier te hebben met handwerken. De materialen van OPITEC zorgen voor een veilige en plezierige ervaring voor de kleuters.
Klik hier om deze tekst in PDF te downloaden >>>