Lino- en zeefdruk op papier (90 minuten)
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen biologie, techniek, natuurkunde en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les. Deze zijn vaak vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Lesideeën voor de Bovenbouw (Groep 6, 7, 8)
Kunstzinnige Oriëntatie
De leerdoelen voor de bovenbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk
- Kijken naar en praten over beeldend werk
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken.
- Maken van beeldend werk
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander
Lesidee: Lino- en zeefdruk op papier (90 minuten)
Doel:
Leerlingen leren verschillende druktechnieken. Ze ontwikkelen hun motorische vaardigheden en hun oog voor detail. Ze maken kennis met uiteenlopende materialen en gereedschappen.
Benodigde materialen:
- Linodruk gereedschap
- Lino-platen A5
- Drukinkt Set
- Lino Roller
- Schorten of oude shirts om kleren te beschermen
- Papier of karton om op te drukken
- Potloden en schetspapier
Voorbereiding voor de leraar:
- Leg alle materialen en gereedschappen klaar.
- Bedenk of je de kinderen een eigen ontwerp laat maken of wilt werken met een thema (bijvoorbeeld een jaarfeest, huisdier of seizoen).
- Het loont de moeite zelf een lino te maken voordat je de les geeft.
Stappenplan
Stap 1: Introductie (10 minuten)
- Vertel de kinderen wat linodrukken is en laat voorbeelden zien van linokunst. Je kunt hiervoor op Google zoeken naar werken van Matisse, Picasso of Escher. Weten de kinderen dat deze druktechniek pas ruim honderd jaar bestaat?
- Leg uit hoe de kinderen de materialen en gereedschappen veilig gebruiken. Benadruk dat ze niet snijden zonder jouw hulp.
Stap 2: Ontwerpen (20 minuten)
- Laat de leerlingen een schets maken van hun ontwerp op schetspapier. Moedig hen aan om eenvoudige, duidelijke lijnen te gebruiken die gemakkelijk over te brengen zijn op het linoleum.
- Bespreek wat lege ruimte doet in hun ontwerp (positieve en negatieve ruimte).
- Laat de leerlingen hun ontwerp met een potlood overtrekken op de linoplaat. Ze kunnen dit doen door hun tekening op het linoleum te plaatsen en met een beetje kracht over de lijnen te gaan.
Stap 3: Lino snijden (30 minuten)
- Demonstreer hoe je veilig een lino kunt snijden met het gereedschap. Begeleid de leerlingen wanneer zij hun ontwerp snijden. Herinner hen eraan om voorzichtig te werken en altijd van zichzelf af te snijden.
Stap 4: Inkt aanbrengen en drukken (20 minuten)
- Laat zien hoe je inkt aanbrengt en afdrukt.
- Laat vervolgens de leerlingen zelf een kleine hoeveelheid linodrukinkt op een glad oppervlak uitrollen met de linoroller.
- Laat ze de inkt gelijkmatig over hun linoleumontwerp rollen. Zorg ervoor dat de inkt gelijkmatig en niet te dik wordt aangebracht.
- Leg een vel papier of karton op het ingeïnkte linoleum en druk het stevig aan. Laat de leerlingen dit doen met hun handen of met behulp van een glad voorwerp (zoals een lepel) om de druk gelijkmatig te verdelen.
- Til het papier voorzichtig op om de afdruk te onthullen.
Stap 5: Evaluatie en reflectie (10 minuten)
- Laat de leerlingen hun werk bekijken en bespreken wat ze leuk vonden en wat ze moeilijk was. Wat hebben ze geleerd over het materiaal en hoe vonden ze het om te werken met de (nieuwe) gereedschappen? Wat vonden ze het moeilijkst en hoe zijn ze die uitdaging aangegaan? Zijn ze tevreden met hoe ze gewerkt hebben en wat zouden ze de volgende keer anders doen? Welke tips zouden ze geven aan iemand die voor het eerst gaat linodrukken? Hebben ze gebruikgemaakt van positieve en negatieve ruimte?
Boodschappenlijstje
Voor een klas van 24 kinderen:
Materiaal | Per leerling | OPITEC artikelnummer | Te bestellen aantal |
Linodruk gereedschap set | 1 per leerling | 24x | |
Lino-platen A5 (per stuk) | 1 per leerling | 24x | |
Drukinkt Set (5 kleuren) | Per 2 leerlingen een set | 12x | |
Lino Roller (breedte 12 cm) | Per 2 leerlingen | 12x | |
Karton om op te drukken |
| 1x | |
Potloden en schetspapier |
|
|
|
Schorten of oude shirts om kleren te beschermen |
|
|
|
Lestips:
- Bespreek het effect van verschillende penseelstreken en druktechnieken.
- Moedig leerlingen aan om verschillende kleuren en materialen te gebruiken in hun ontwerpen.
- Laat snelle leerlingen experimenteren met het maken van meerdere afdrukken in verschillende kleuren of het maken van een serie met gerelateerde ontwerpen.
- Laat snelle leerlingen klasgenoten helpen. Hiermee stimuleer je het samenwerken en de sociale vaardigheden.
Klik hier om deze tekst in PDF te downloaden >>>