
Lesidee Paashazen familie maken Onderbouw
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen rekenen, taal en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en onze producten streep je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les af. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Kerndoel Kunstzinnige oriëntatie
Met de materialen van OPITEC leren kinderen te werken met verschillende materialen en technieken. Ze gebruiken beelden, muziek, taal, spel en beweging om hun gevoelens uit te drukken. In de kleuterklas staan betekenisvolle onderwerpen voor beeldende werkstukjes centraal. Er zijn verschillende knutselsets en schildermaterialen om met dit kerndoel aan de slag te gaan. Van sets voor kleien, schilderen, tekenen tot kleurpotloden, vingerverf en simpele knutselprojecten.
De kerndoelen voor de onderbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk;
- Kijken naar en praten over beeldend werk;
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken;
- Maken van beeldend werk;
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.
Lesidee Paashazen familie maken
In de aanlooptijd naar Pasen is het ook kinderen van de onderbouw niet ontgaan dat er overal paaseieren en chocolade Paashazen in de winkels liggen. Hoe leuk is het om zelf een mooie paashaas te maken door het stapelen van houten schijven en vilt? Kinderen houden van bouwen en stapelen. Gebruik termen zoals voor, achter, in, tussen, onder, boven en op bij het stapelen van de houten schijfjes en rondjes vilt. Benoem ook de positie van elk schijfje: leg dit schijfje bovenop het andere schijfje, leg vilten rondjes tussen de schijfjes enz. Tijdens het knutselen van de kop met gezichtje en oren kunnen de kleuters al hun creativiteit kwijt. Met dit werkstuk sluit je aan bij een heleboel leerdoelen!
Leerdoelen
- Ontwikkelen van fijne motoriek door het knutselen en versieren van de Paashaas.
- Stimuleren van creatief denken door het versieren van een Paashaas.
- Luisteren en samenwerken.
- Stimuleren van het ruimtelijk inzicht door het stapelen van schijven.
- Kennismaken met vormsoorten zoals rond, vierkant, bol.
- Oefenen met het benoemen van kleuren.
Benodigde materialen
- Houten schijfjes in diverse maten
- Houten ballen in diverse maten
- Lapjes vilt
- Decoratie materialen zoals wiebeloogjes, pompons en kraaltjes
- Viltstiften
- Knutsellijm
- Lijmpistool + lijmsticks
- Scharen
Voorbereiding door de leraar
- Leg alle materialen klaar op tafel of in de knutselhoek.
- Maak een voorbeeld van de Paashaas. Deze kun je laten zien tijdens de introductie.
- Maak een mal voor de oren van de Paashaas, zodat de kinderen dit makkelijk kunnen overtrekken op een lapje vilt.
Lestip: Knip vooraf vierkantjes 50 X 50 mm van gekleurd vilt. Dit om te voorkomen dat er erg veel vilt verspild wordt doordat de kinderen midden in een lapje gaan knippen.
Stappenplan
Stap 1: Introductie (15 min)
- Laat de kinderen in een kringgesprek het voorbeeld van de paashaas zien. Vertel dat ze zelf ook zo’n paashaas gaan maken.
- Vraag de kinderen of ze thuis ook Pasen vieren en wat ze van Pasen weten.
- ten ze thuis ook met Pasen eieren en zijn die ook geverfd? Hebben ze zelf al eens eieren geverfd?
- Wie kan iets vertellen over het verstoppen van eieren?
Lestip; bekijk samen het fragment over paaseieren zoeken van Peppa Pig.
Stap 2: Klas verdelen in groepjes (5min)
- Splits de kinderen op in groepjes. Laat telkens een klein groepje naar de knutselhoek of -tafel komen om hun paashaas in elkaar te zetten. Zorg dat de rest van de kinderen met een andere activiteit aan de slag kunnen.
Stap 3: Demonstratie (10 min)
- Laat per groepje zien welke materialen ze gaan gebruiken: houten schijfjes, lapjes vilt en materialen om te versieren.
- Demonstreer per groepje hoe de paashaas in elkaar gezet moet worden.
- Leg uit dat ze de houten schijfjes op het lapje vilt moeten leggen en dit rondom aftekenen. Doe dit een keer voor en knip de rondjes uit.
- Laat de vooraf gemaakte mallen voor de oren zien en leg uit dat ze dit op vilt moeten overtrekken en uitknippen.
- Leg nu uit dat ze op elk schijfje hout 3 lapjes vilt moeten plakken met lijm.
Stap 4: Paashaas in elkaar zetten en versieren (45 min)
- Laat de kinderen kleurrijke cirkels en bloemen uit het knutselvilt (10 per kind) knippen en laat ze de vilten schijven afwisselend tussen de houten schijven lijmen. Lijm de vilten bloem onder het houten hoofd als finishing touch.
- Laat de kinderen een gezichtje maken op een bal of een schijfje met wiebeloogjes en gekleurde viltstiften. Voeg vilten oren of pompons toe voor leuke details.
- Lijm het hoofd met een lijmpistool op het torentje van schijven. Waarschuw de leerlingen voor de hete lijm of doe dit zelf!
- Laat snelle kinderen in het groepje de andere kinderen helpen,
Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 min)
Goed om te weten: de kinderen maken om beurten een paashaas en waarschijnlijk niet allemaal op dezelfde dag. Stap 5 kan dus ook op een later moment plaatsvinden, wanneer alle kinderen hun paashaas klaar hebben.
- Presentatie: Laat de kinderen in een kring zitten en zet alle paashazen in het midden. Laat ze kort uitleggen wat ze hebben gemaakt. Vonden ze het leuk om te doen? Wat vonden ze moeilijk?
- Hoe en waarmee hebben de leerlingen elkaar geholpen? Wat zouden ze de volgende keer hetzelfde doen en wat anders?
Boodschappenlijstje
Voor deze paashazen familie kunnen er grote en kleine Paashazen gemaakt worden.
Kies voor een mix van grote en kleine schijfjes en ballen, zodat de kinderen zelf kunnen kiezen.
Voor een klas van 24 kinderen:
Materiaal | Per leerling | OPITEC productnummer | Te bestellen aantal |
Houten schijfjes Ø 50 x 10 mm (10 stuks) |
| 5x | |
Houten schijfjes Ø 40 x 10mm (10 stuks) |
| 5x | |
Houten schijfjes Ø 30 x 10 mm (10 stuks) |
| 5x | |
Houten bal Ø 30 mm (6 stuks) |
| 4x | |
Houten bal Ø 25 mm (8 stuks) |
| 3x | |
Kinderlijm (105 g) | 1 per 6 leerlingen | 4x | |
Knutselvilt 200x300x2 mm (27 stuks) |
| 2x | |
Viltstiften (24 stuks) |
| 1x | |
Pompons 10 mm (200) |
| 1x | |
Wiebeloogjes (100) |
| 1x |
Extra leerdoelen behalen?
Gebruik deze tips om extra leerdoelen te behalen:
Kleuren benoemen: benoem de gebruikte kleuren en bespreek wat bonte, lichte en donkere kleuren zijn.
Vormsoorten benoemen: bespreek de vormen van de decoraties (rond, bol, vierkant, driehoek).
Textuur verschillen: laat kinderen de texturen van de decoraties voelen en benoemen (ruw, glad, zacht).