Papier-maché masker

Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie, maar ook techniek, rekenen en taal? Met onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in één les. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kerndoelen en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo makkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!

Lesideeën voor de middenbouw (Groep 3, 4, 5)

Kunstzinnige oriëntatie 

De kerndoelen voor de middenbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beeldend werk
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken. 
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

Lesidee: Papier-maché masker (meerdere momenten)

Met papier-maché kunnen kinderen hun eigen sculpturen maken. Ze leren op een creatieve manier driedimensionaal te denken. Verdeel dit lesidee over verschillende momenten van de week, zodat de verschillende lagen van het papier-maché de tijd krijgen om te drogen.

Leerdoelen:

  • Ontwikkelen van ruimtelijk inzicht en motorische vaardigheden.
  • Stimuleren van creatief denken en het ontwerpen van driedimensionale kunstwerken.
  • Leren over verschillende materialen en technieken.

Benodigde materialen 

  • Papier-maché poeder 
  • Ballonnen 
  • Verf (assorti kleuren) 
  • Penselen 
  • Oude kranten of papier

Voorbereiding door de leraar:

  1. Zorg dat alle materialen klaarliggen op de tafels voor de les begint.
  2. Bereid het papier-machépoeder volgens de instructies voor.
  3. Bedenk waar de werkjes kunnen drogen voordat de kinderen er verder aan werken.

Stappenplan:

Stap 1: Introductie (10 min)

  • Vertel de kinderen dat papier-maché voor het eerst werd gebruikt in China, waar ook papier werd uitgevonden. In Europa werd papier-maché populair voor het maken van decoratieve objecten, zoals maskers, poppen en sieraden. En weten de kinderen dat de naam papier-maché uit het Frans komt en letterlijk ‘gekauwd papier’ betekent? Vraag de kinderen of ze weten waarvoor maskers worden gebruikt? Vertel dat dit een eeuwenoud gebruik is dat je in alle culturen terugvindt. Misschien kennen de kinderen het van toneelstukken of carnaval?
  • Zoek op Google naar “papier-maché masker” en laat voorbeelden zien. 
  • Vertel dat de kinderen meerdere dagen aan hun werkje zullen werken omdat het papier-maché telkens moet drogen.

Stap 2: Materialen uitleggen (5 min)

  • Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: papier-machépoeder, papier of kranten, ballonnen, verf, penselen.
  • Leg uit hoe ze voorzichtig met de materialen omgaan.
  • Leg uit hoe ze de materialen moeten afdekken en schoonmaken voor de volgende sessie.

Stap 3: Demonstratie (10 min)

  • Blaas samen met de kinderen de ballonnen op. De grootte van de ballon wordt het formaat van het masker. Voor kleine kinderen zijn kleine ballonnen het beste.
  • Demonstreer hoe ze met de papier-machélijm repen (kranten)papier om de ballon kunnen aanbrengen. Vertel dat de kinderen minimaal drie lagen moeten aanbrengen, afhankelijk van de papierdikte. Laat zien hoe je de eerste laag verticaal legt, de tweede horizontaal, enzovoort. 
  • Laat zien dat je papier-maché kunt kneden (bijvoorbeeld voor de neus, wenkbrauwen en lippen).
  • Laat een paar kinderen oefenen terwijl je helpt en controleert.

Stap 4: Papier-maché maken

  • Laat de kinderen in tweetallen één ballon met papier-maché bekleden. Loop rond om te helpen waar nodig.
  • Wanneer de lagen van het papier-maché stevig genoeg zijn, heeft het een paar uur tijd nodig om te drogen.

Droogtijd: enkele uren

  • Wanneer het masker droog en hard is, prik je met een speld een gat in de ballon. Help de kinderen om de papier-machébal doormidden te knippen zodat er twee maskers ontstaan. Je kunt de maskers eventueel nog op maat knippen.
  • Help de kinderen met gaatjes te knippen op plek waar de ogen komen. Als jij de gaten voor de kinderen maakt, kun je ook een Stanleymesje gebruiken.
  • Nu kunnen de kinderen hun werkje versieren of beschilderen.

Laat het werkje nog een paar uur of een nachtje drogen. 

Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 min)

  • Presentatie: Laat de kinderen hun werk aan elkaar laten zien en kort uitleggen wat ze hebben gemaakt. Vonden ze het leuk om te doen? Wat vonden ze lastig?  

Les tip: deze les is goed te koppelen aan verschillende jaarfeesten of evenementen. Laat de kinderen bijvoorbeeld een masker maken voor carnaval of voor een schooltoneelstuk. Of maak een masker met kleuren en versieringen die passen bij het seizoen. 

Boodschappenlijstje:

Voor een klas van 24 kinderen

Materiaal

Per leerling

OPITEC artikelnummer

Te bestellen aantal

Papier-machépoeder (250 gram)

 

608817

4x

Ballonnen (50 stuks)

 

329625

1x

Verf (assorti kleuren)

 

668587

2x

Penselen (192 stuks)

 

627745

1x


Klik hier om deze tekst in PDF te downloaden >>>