Inspiratiedossier middenbouw
Inspiratiedossier middenbouw
2 min

Pop-up dier Paashaas

2 min

Middenbouw

Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie, maar ook techniek, rekenen en taal? Met onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in één les. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kerndoelen en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo makkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!

Lesideeën voor de middenbouw (Groep 3, 4, 5)

Kunstzinnige oriëntatie

De kerndoelen voor de middenbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beeldend werk
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken.
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander

Lesidee: Pop-up dier Thema Paashaas

Kijk, wie zit daar verstopt?

Het grappige pop-up dier traint spelenderwijs de motoriek, concentratie en begrip van kleuren. Met dit leuke werkstuk gaan de leerlingen hun eigen Paasversiering maken.

Buiten de Paasperiode is het natuurlijk ook mogelijk een ander dier te maken zoals een mol, lieveheersbeestje etc. Kijk op de website van opitec.nl voor meer ideeën.

Leerdoelen:

  • Ontwikkelen van fijne motoriek door het plaatsen van kleine mozaïeksteentjes.
  • Stimuleren van creatief denken door het ontwerpen, maken en versieren van een pop-up Paashaas
  • Leren over verschillende materialen, technieken, vorm en kleur.

Benodigde materialen:

  • OPITEC EASY-Line Pop-up dier
  • Schaar
  • Hobbylijm/lijmpistool
  • Gekleurd papier
  • Gatentang
  • Liniaal
  • Penseel en verf
  • Versiersels zoals wiebeloogjes, pompons, chenille draad etc.

Voorbereiding door de leraar:

  • Leg voor elke kind een pakketje klaar voor de pop-up Paashaas.
  • Bedenk of je ze zelf een Paashaas wilt laten ontwerpen of wilt werken met kant-en-klare mallen. In het laatste geval moet je enkele mallen klaar hebben liggen.
  • Zorg dat alle materialen om te versieren, papier en gereedschappen klaarliggen op de tafels voor de les begint.

Stappenplan:

Stap 1: Introductie (10 min)

  • Vertel de leerlingen de achtergrond van paaseieren en de paashaas.
  • Waarom eten we met Pasen eieren en waarom beschilderen we die?
  • Wie kan iets vertellen over het verstoppen van eieren?

Lestip; bekijk samen het fragment over paaseieren schilderen.

School TV- waarom we paaseieren schilderen.


Stap 2: Materialen uitleggen (5 min)

  • Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: pakketje, papier, verf, penselen materialen om te versieren.
  • Leg uit hoe ze veilig met het lijmpistool omgaan.
  • Laat de eventueel vooraf gemaakte mallen zien of laat de leerlingen zelf een Paashaas ontwerpen
  • Bespreek de gereedschappen die gebruikt moeten worden, zoals bv. een gatentang

Stap 3: Demonstratie (5 min)

  • Demonstreer hoe de leerlingen de pop-up Paashaas in elkaar moeten zetten.
  • Liever samen aan de slag? Laat dan een voorbeeld pop-up Paashaas zien en leg stap voor stap uit wat de leerlingen moeten doen. Maak hierbij gebruik van de duidelijke handleiding, die bij het pakketje (art.no. 125508) meegestuurd wordt. Deze handleiding is ook vooraf via internet te bekijken en te downloaden

Stap 4: Pop-up Paashaas in elkaar zetten (2 uur incl. versieren)

  • Laat de leerlingen in groepjes aan hun Paashaas werken, zodat zij elkaar kunnen helpen en stimuleren. Loop rond om zelf te helpen waar nodig.
  • Of: doe een of meerdere stappen voor en laat de leerlingen dan zelf de stap(pen) uitvoeren. Help waar nodig. Als iedereen klaar is met de stap(pen),ga je verder met de volgende stap(pen).
  • Verdeel het werk eventueel over 2 lessen; de eerste les is voor het in elkaar zetten van het basismodel van het pop-up dier en de tweede les is voor het versieren en realiseren van de Paashaas.

Lestip: Laat de snelle leerlingen de kinderen helpen, die moeite hebben met het werkstukje. Zo stimuleer je de samenwerking en sociale vaardigheden.

Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 min)

  • De kinderen laten hun werk aan elkaar zien en leggen kort uit wat ze hebben gemaakt. Wat vonden ze moeilijk, wat makkelijk en zouden ze dit nog eens willen doen?
  • Hoe en waarmee hebben de leerlingen elkaar geholpen? Wat zouden ze de volgende keer hetzelfde doen en wat anders?

Boodschappenlijstje:

Voor een klas van 24 kinderen:

Materiaal

Per leerling

OPITEC art.no.

Te bestellen aantal

Pop-up dier pakket

1 per leerling

125508

24x

Hobbylijm

1 per 6 leerlingen

301988

4x

Wiebelogen (100)

502825

1x

Chenille draad (100)

510312

Pluisveren 100 gr.

531460

1x

Schoolplakkaatverf

8 x 1 ltr.

447899

1x

Penselenset (10st)

665280

4x

Kleurrijke rubberplaten (10st)

425027

2x

Gekleurd papier (20 st A4 formaat)

401012

4x


Download hier het PDF bestand >>>