Regenmaker
Inspiratiedossier onderbouw
Inspiratiedossier onderbouw
3 min

Regenmaker muziekinstrument maken

3 min

Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen rekenen, taal en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en onze producten streep je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les af. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!

Kerndoel Kunstzinnige oriëntatie 

Met de materialen van OPITEC leren kinderen te werken met verschillende materialen en technieken. Ze gebruiken beelden, muziek, taal, spel en beweging om hun gevoelens uit te drukken. In de kleuterklas staan betekenisvolle onderwerpen voor beeldende werkstukjes centraal. Er zijn verschillende knutselsets en schildermaterialen om met dit kerndoel aan de slag te gaan. Van sets voor kleien, schilderen, tekenen tot kleurpotloden, vingerverf en simpele knutselprojecten.

De kerndoelen voor de onderbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:

  • Het creatieve proces bij beeldend werk;
  • Kijken naar en praten over beeldend werk;
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken; 
  • Maken van beeldend werk;
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.

Lesidee Regenmaker muziekinstrument maken

Een eigen muziekinstrument maken? Denk dan bijvoorbeeld aan een mooi versierde regenmaker. Tijdens het knutselen kunnen de kleuters al hun creativiteit kwijt. Daarna kunnen ze aan de slag met hun muzikale ontwikkeling. Samenspel, ritme, melodieën. Misschien zelfs een muzikale kennismaking met andere culturen! Met deze set sluit je aan bij een heleboel leerdoelen! Zoals je eigen instrument maken en versieren, zelf muziek maken en als groep samen dansen. 

Tijdsduur 27 minuten + 20 minuten.

Leerdoelen:

  • Ontwikkelen van fijne motoriek door het knutselen en versieren van een regenmaker.
  • Stimuleren van creatief denken door het ontwerpen van een eigen muziekinstrument.
  • Basisritme en melodieën leren door het maken en bespelen van de regenmaker.
  • Luisteren en samenwerken door als groep muziek te maken en te dansen.

Benodigde materialen:

  • Regenmaker 
  • Acrylverf set
  • Decoratie materialen zoals glitters, stickers    
  • Penselen 
  • Lijmstiften

Voorbereiding door de leraar:

  • Leg alle materialen klaar op tafel of in de knutselhoek.
  • Bereid een voorbeeldregenmaker voor. Deze kun je laten zien tijdens de introductie. Of gebruik de verzamelplaatjes van OPITEC.
  • De kinderen werken beurtelings in groepjes. Zorg dat de andere kinderen met een andere activiteit aan de slag kunnen.

Stappenplan:

Stap 1: Introductie (7 min)

  • Laat de kinderen in een kringgesprek zien wat een regenmaker is en hoe het klinkt. Vertel hen dat ze vandaag hun eigen regenmaker gaan maken.
  • Laat het voorbeeld zien dat je hebt voorbereid of toon de verzamelplaatjes en bespreek kort hoe ze hun regenmaker kunnen versieren.

Lestip: Werk aan extra leerdoelen door de verschillende kleuren en texturen die de kinderen gaan gebruiken te benoemen. Benoem de verfkleuren en laat kinderen het verschil voelen tussen de gladde glitters en de ruwe pailletten. 

Stap 2: Knutselen (20 minuten per groepje)

  • Laat telkens een klein groepje naar de knutselhoek of -tafel komen om hun regenmaker te versieren.
  • Moedig de kinderen aan om verschillende kleuren verf te gebruiken en hun regenmaker te versieren met glitters, stickers en pailletten.

Lestip: Gebruik dit moment om de kinderen te laten experimenteren met het mengen van kleuren. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als je rood en geel mengt? En weten de kinderen dat je met rood, geel en blauw elke kleur kunt maken?

Stap 3: Afronden (door de leraar)

  • Afwerking: Zodra de kinderen hun regenmaker hebben versierd, help je hen om de regenmaker af te ronden. Bijvoorbeeld de uiteinden dichtmaken en te vullen met de bijgeleverde kunststof kralen.

Stap 4: Muziekles (20 min)

Goed om te weten: De kinderen maken om beurten een regenmaker en waarschijnlijk niet allemaal op dezelfde dag. Stap 4 kan dus ook op een later moment plaatsvinden, wanneer alle kinderen hun regenmaker klaar hebben.

  • Laat de kinderen in een kring zitten en bespreek kort de basis van ritme en melodie.
  • Laat de kinderen hun regenmaker gebruiken om samen muziek te maken. Geef eenvoudige ritmes die ze kunnen volgen.
  • Bespreek met de kinderen het geluid van hun regenmaker. Hoe vinden zij het om samen muziek te maken?

Lestip: Gebruik dit moment om ruimtelijke begrippen te bespreken. Bijvoorbeeld door de regenmaker boven, voor en achter het hoofd te houden. Wat doet dit met het geluid?

Boodschappenlijstje

Voor een klas van 25 kinderen:

Materiaal

Per leerling

OPITEC productnummer

Te bestellen aantal

Regenmaker set van 12 stuks

1 per leerling

642082

3x

Acrylverf set van 6 kleuren

 

668587

2x

Penseelset 12 stuks

1 per leerling

490272

3x

Lijmstiften set van 4 stuks

1 per leerling

319798

3x

Decoratiematerialen

 

324049

615539

615573

1x

1x

1x


Extra leerdoelen behalen?

Gebruik deze tips om extra leerdoelen te behalen: 

  • Ruimtelijk bouwen: Laat kinderen hun regenmaker op verschillende manieren vasthouden (voor, achter, boven, onder).
  • Kleuren benoemen: Benoem de kleuren van de verf en decoraties en bespreek wat bonte, lichte en donkere kleuren zijn.
  • Vormsoorten benoemen: Bespreek de vormen van de decoraties (rond, vierkant, driehoek).
  • Textuur verschillen: Laat kinderen de texturen van de decoraties voelen en benoemen (ruw, glad, zacht).
  • Groeperen: Laat kinderen voor gebruik de decoraties sorteren op vorm, kleur en textuur.

Klik hier om deze tekst in PDF te downloaden >>>