
Rekenen
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen rekenen, taal en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en onze producten streep je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les af. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Kerndoel Kunstzinnige oriëntatie
Met de materialen van OPITEC leren kinderen te werken met verschillende materialen en technieken. Ze gebruiken beelden, muziek, taal, spel en beweging om hun gevoelens uit te drukken. In de kleuterklas staan betekenisvolle onderwerpen voor beeldende werkstukjes centraal. Er zijn verschillende knutselsets en schildermaterialen om met dit kerndoel aan de slag te gaan. Van sets voor kleien, schilderen, tekenen tot kleurpotloden, vingerverf en simpele knutselprojecten.
De kerndoelen voor de onderbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk;
- Kijken naar en praten over beeldend werk;
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken;
- Maken van beeldend werk;
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.
Vakoverstijgend: kerndoel rekenen
In de onderbouw leggen kinderen de basis voor het latere rekenonderwijs. Goed kunnen tellen is een belangrijke vaardigheid die zij later nodig hebben.
De leerdoelen voor de onderbouw voor rekenen bestaan uit:
Getalbegrip
- Hele getallen: de telrij
- Hele getallen: hoeveelheden
- Hele getallen: getallen
Lesidee rekenen (20 minuten)
Met de kunstleren dobbelsteen met insteekhoekjes leren kleuters op een tastbare en interactieve manier tellen en rekenen. De dobbelstenen zijn groot, kleurrijk, en voorzien van transparante hoesjes waarin je verschillende kaartjes steekt. Die kaartjes kunnen cijfers, stippen, of afbeeldingen bevatten.
Leerdoel:
- Op een speelse en interactieve manier leren tellen en cijfers herkennen
- Ontwikkelen eenvoudige rekenvaardigheden
- Samenwerken / sociale vaardigheden
Benodigdheden:
- Kunstleren dobbelsteen met insteekmapjes
- Kaartjes met cijfers, stippen en afbeeldingen – check de download met leuke afbeeldingen
- Kaartjes met eenvoudige rekensommetjes
Voorbereiding voor de leraar:
- Plaats verschillende kaartjes in de transparante hoesjes van de dobbelstenen.
- Maak op basis van het niveau van de kinderen groepjes van 3-4 leerlingen.
Stappenplan
Stap 1: Introductie (5 minuten)
- Vertel de kinderen dat ze vandaag gaan spelen en leren met speciale dobbelstenen.
- Laat de dobbelstenen zien en leg uit hoe de insteekhoekjes werken.
- Laat voorbeelden zien van kaartjes met cijfers en stippen.
- Verdeel de leerlingen over groepjes van 3-4 personen.
Stap 2: Dobbelen maar (15 minuten)
- Laat elk groepje om de beurt met de dobbelsteen gooien.
- Nadat een kind heeft gegooid, benoemt hij het cijfer, telt het aantal stippen of benoemt de afbeelding die bovenop de dobbelsteen komt te liggen.
- Geef alle kinderen de kans om meerdere keren te gooien en te benoemen wat ze zien.
Lestip: vertel dat de groepjes er samen voor moeten zorgen dat iedereen aan de beurt komt. Zo leren kinderen samen te werken en rekening te houden met elkaar. Handig want dan werk je tijdens het dobbelspel aan twee extra leerdoelen:
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Samen leven en samenwerken
Lestip: Sluit af met een kort liedje of een spelletje waarbij ze de cijfers of sommen herhalen.
Tips voor differentiatie:
- Voor jongere of minder ervaren kinderen: gebruik meer kaartjes met afbeeldingen of stippen en minder kaartjes met rekensommetjes.
- Voor oudere of meer ervaren kinderen: gebruik moeilijkere sommen (bijvoorbeeld: 5 + 3, 4 - 2) en laat de kinderen opschrijven wat ze hebben gegooid.
Boodschappenlijstje
Voor een klas van 25 kinderen:
Materiaal | Per leerling | OPITEC artikelnummer | Te bestellen aantal |
Dobbelsteen met insteekhoesjes | In de groep | 211654 | 3x |
Download met afbeeldingen |
|