
Schilderen met waterverf
Middenbouw
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie, maar ook techniek, rekenen en taal? Met onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in één les. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kerndoelen en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo makkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Lesideeën voor de middenbouw (Groep 3, 4, 5)
Kunstzinnige oriëntatie
De kerndoelen voor de middenbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk
- Kijken naar en praten over beeldend werk
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken.
- Maken van beeldend werk
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander
Lesidee Schilderen met waterverf
Geef kinderen de ruimte hun creativiteit de vrije loop te laten met waterverfschilderijen. Ze leren verschillende schildertechnieken en kleuren mengen.
Leerdoelen:
- Ontwikkelen van schildervaardigheden en technieken.
- Leren over kleurmengingen en het gebruik van verschillende kleuren.
- Reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen.
Benodigde materialen:
- Waterverf
- Penselen
- Aquarelpapier
Voorbereiding door de leraar:
- Leg alle materialen klaar op de tafels.
- Voorzie de waterverfsets van voldoende water.
Stappenplan
Stap 1: Introductie (5 min)
- Vertel de kinderen dat ze gaan schilderen met waterverf. Laat voorbeelden zien. Zien de kinderen het verschil tussen werk gemaakt met waterverf en schilderijen met andere verf?
- Leg uit hoe je kleuren mengt, op papier of in een apart bakje voordat je het op het papier aanbrengt.
- Motivatie: Bespreek waarom schilderen leuk en leerzaam is.
Stap 2: Materialen uitleggen (5 min)
- Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: waterverfsets, penselen, aquarelpapier.
- Veiligheid: Leg uit hoe ze voorzichtig met de penselen en verf moeten omgaan.
Stap 3: Demonstratie (5 min)
- Demonstreer hoe ze verschillende schildertechnieken kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de nat-in-nattechniek, de droog-op-droogtechniek of verven met de vingers of een sponsje.
- Laat een paar kinderen oefenen terwijl je helpt en controleert.
Stap 4: Schilderen (20 min)
- Laat de kinderen individueel werken aan hun schilderij. Loop rond om te helpen waar nodig. Help met het mengen van verf om nieuwe kleuren te krijgen.
Stap 5: Bespreken en afsluiten (5 min)
- Laat de kinderen hun werk aan elkaar laten zien en kort uitleggen wat ze hebben gemaakt. Weten ze nog welke techniek ze hebben gebruikt? Hebben ze kleuren gemengd om nieuwe kleuren te maken? Welke kleuren hebben ze hiervoor gebruikt?
Boodschappenlijstje
Voor een klas van 24 kinderen:
Materiaal | Per leerling | OPITEC artikelnummer | Te bestellen aantal |
Verfdoos met 12 kleuren incl. penseel (per set) | 1 per leerling | 24x | |
Aquarelpapier (12 vellen) | 3x |
