
Onderbouw - Lesidee sleutelhanger van krimpfolie maken
Thema Vaderdag
Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen rekenen, taal en kunstzinnige oriëntatie? Aan de hand van onze lesideeën en onze producten streep je gemakkelijk meerdere leerdoelen in een les af. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kern- en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo gemakkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!
Kerndoel Kunstzinnige oriëntatie
Met de materialen van OPITEC leren kinderen te werken met verschillende materialen en technieken. Ze gebruiken beelden, muziek, taal, spel en beweging om hun gevoelens uit te drukken. In de kleuterklas staan betekenisvolle onderwerpen voor beeldende werkstukjes centraal. Er zijn verschillende knutselsets en schildermaterialen om met dit kerndoel aan de slag te gaan. Van sets voor kleien, schilderen, tekenen tot kleurpotloden, vingerverf en simpele knutselprojecten.
De kerndoelen voor de onderbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:
- Het creatieve proces bij beeldend werk;
- Kijken naar en praten over beeldend werk;
- Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken;
- Maken van beeldend werk;
- Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de ander.
Lesidee sleutelhanger van krimpfolie maken (20 minuten)
Krimpfolie is een heel grappig materiaal, dat door verhitting 7x zo klein en 7x zo dik wordt. Met dit leuke materiaal gaan de leerlingen hun eigen Vaderdag cadeau maken. Hoe leuk is het dat de kinderen helemaal een eigen ontwerp kunnen maken
Leerdoel:
- Ontwikkelen van fijne motoriek door het overtrekken en uitknippen van het sjabloon.
- Stimuleren van creativiteit door het ontwerpen en kleuren van een figuur.
- Spelenderwijs onderzoeken van mogelijkheden van materialen en technieken zoals tekenen/kleuren/knippen.
- Op een speelse manier letters leren te gebruiken.
- Oefenen met het benoemen van kleuren
- Leren werken met speciale materialen zoals krimpfolie
- Reflecteren op beeldend werk en dat van anderen.
Benodigdheden:
- Krimpfolie
- Schaar
- Kleurpotloden/viltstiften
- Sleutelring
- Alfabet kralen vierkant
- Katoenkoord
Voorbereiding voor de leraar:
- Zorg dat alle materialen klaarliggen op de tafels voor de les begint.
- Leg de kant-en-klare voorbeeldmallen klaar, die de kinderen kunnen overtrekken. Mogelijk kunnen enkele oudere kinderen zelf een ontwerp maken, maar dit is ter beoordeling van de docent. Denk eraan dat eigen modellen een stuk groter getekend moeten worden dan het uiteindelijke resultaat.
- Zorg voor een paar voorbeelden om de leerlingen enthousiast te maken.
Stappenplan
Stap 1: Introductie (10 minuten)
- Laat de kinderen in een kringgesprek iets vertellen over Vaderdag. Vieren zij dit thuis en wat doen ze op zo’n dag. Krijgt papa dan cadeautjes?
- Vertel de leerlingen dat ze nu zelf en Vaderdag cadeautje gaan maken. Ze gaan een sleutelhanger van krimpfolie maken. Met de alfabetkralen kunnen ze het cadeau nog persoonlijker maken.
- Laat de voorbeelden zien, die je zelf gemaakt hebt.
- Leg ook de voorbeeldmallen neer die bij de folie horen. Je kunt natuurlijk ook zelf afbeeldingen uitprinten van Google.
Lestip; Kijk eerst samen met alle kinderen naar de video over het werken met krimpfolie.
https://www.youtube.com/watch?v=Nj72EPo-YCc
Stap 2: Materialen uitleggen (5 minuten)
- Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: krimpfolie, kleurpotloden of viltstiften, sleutelhangers, alfabetkralen, touw .
- Leg uit hoe ze met de materialen omgaan
- Laat de vellen krimpfolie zien en vertel dat ze een gladde en een ruwe kant hebben. Ze gaan tekenen op de ruwe kant.
- Splits de klas op in groepjes. Laat telkens een klein groepje naar de knutselhoek of -tafel komen om de tekening over te trekken op de folie en uit te knippen. Daarna kunnen ze op hun eigen plaats de folie inkleuren.
Stap 3: Demonstratie per groepje (5 min)
- Leg uit hoe ze een gaatje met de gatenpons of priem bovenin het figuurtje kunnen maken. Wijs de leerlingen wel op het gevaar van een gaatje maken met een priem. Het gaatje moet minstens Ø 3mm zijn.
- Laat de mallen zien en laat de leerlingen kiezen.
- Doe voor hoe ze de mal moeten overtrekken op het folie en uitknippen.
- Laat zien hoe ze de het koordje dubbel moeten vouwen om de sleutelring heen en hier de alfabetkraaltjes op moeten rijgen in de goede volgorde.
- Laat de leerlingen nu terug naar hun plaats gaan en om te kleuren en de kraaltjes te rijgen. Het volgende groepje kan nu naar de knutselhoek komen.
- Als het laatste groepje komt, denk er dan aan om de oven vast voor te verwarmen op 175˚.\
Stap 4: Sleutelhanger in elkaar zetten (30 min.)
Als alle leerlingen klaar zijn met kleuren, dan kunnen de krimpfolie-figuren in de oven. Bedek de bakplaat met bakpapier en leg een deel van de uitgeknipte figuren op het papier. De figuren gaan draaien en kronkelen, maar liggen uiteindelijk stil (tussen 2-5 min.) Ze zijn dan volledig gekrompen, maar nog wel buigzaam. Pak ze een voor een uit de oven met een handschoen en leg ze op een vlakke ondergrond met een zwaar voorwerp erop (bv, een boek). Leg hierna het volgende gedeelte van de figuren in de oven, net zolang tot alle figuren gekrompen zijn.
- Het figuurtje wordt hard, zodra het is afgekoeld.
- Bevestig de sleutelring met het koordje aan het krimpfoliefiguurtje met een knoopje. De jongste kinderen zullen hier wel enige hulp bij nodig hebben.
- Laat eventueel de oudere kinderen die dit zelf kunnen, de jongere kinderen even helpen. Zo stimuleer je de samenwerking tussen de kinderen.
Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 min)
- De kinderen laten hun werk aan elkaar zien en leggen kort uit wat ze hebben gemaakt. Wat vonden ze moeilijk, wat makkelijk en zouden ze dit nog eens willen doen?
- Hoe en waarmee hebben de leerlingen elkaar geholpen? Wat zouden ze de volgende keer hetzelfde doen en wat anders?