Taal-alfabet
Inspiratiedossier onderbouw
Inspiratiedossier onderbouw
2 min

Taal

2 min

Vakoverstijgend kerndoel: Taal

Op het gebied van taal krijgt de woordenschat veel aandacht in de onderbouw. Wat betekenen de woorden en hoe gebruik je ze. Door gesprekken te voeren en te luisteren naar verhalen wordt de taal- en de woordenschatontwikkeling van kinderen gestimuleerd.

Lesidee taal (20 minuten)

Voor dit lesidee gebruik je dezelfde dobbelsteen met insteekhoesjes als bij het lesidee rekenen.

Leerdoel:

  • Ontwikkelen van taalvaardigheden, zoals letters herkennen, nieuwe woorden leren en eenvoudige zinnen vormen.
  • Samenwerken / sociale vaardigheden


Benodigdheden: 

  • Kunstleren dobbelsteen met insteekmapjes
  • Kaartjes met letters, woorden en eenvoudige zinnen


Voorbereiding voor de leraar:

  • Plaats verschillende kaartjes in de transparante hoesjes van de dobbelstenen.
  • Maak op basis van het niveau van de kinderen groepjes van 3-4 leerlingen.


Stappenplan

Stap 1: Introductie (5 minuten)

  • Vertel de kinderen dat ze vandaag gaan spelen en leren met speciale dobbelstenen.
  • Laat de dobbelstenen zien en leg uit hoe de insteekhoekjes werken.
  • Laat voorbeelden zien van kaartjes met letters, woorden en/of eenvoudige zinnen.
  • Verdeel de leerlingen over groepjes van 3-4 personen.


Stap 2: Dobbelen maar (15 minuten) makkelijk

  • Plaats vooral kaartjes met letters en eenvoudige woorden in de dobbelsteen.
  • Laat elk groepje om de beurt met de dobbelsteen gooien.
  • Nadat een kind heeft gegooid, benoemt hij de letter of leest hij het woord die bovenop de dobbelsteen komt te liggen. Kennen ze de betekenis van de woorden?
  • Geef alle kinderen de kans om meerdere keren te gooien en te benoemen wat ze zien.


Stap 2: Dobbelen maar (15 minuten) gemiddeld

  • Plaats kaartjes met moeilijkere woorden en eenvoudige zinnen in de dobbelsteen.
  • Laat elk groepje om de beurt met de dobbelsteen gooien.
  • Nadat een kind heeft gegooid leest hij het woord of de zin die bovenop de dobbelsteen komt te liggen. Kennen ze de betekenis van wat ze oplezen?
  • Geef alle kinderen de kans om meerdere keren te gooien en te benoemen wat ze zien.


Stap 2: Dobbelen maar (15 minuten) moeilijk

  • Wissel de kaartjes in de dobbelstenen voor kaartjes met woorden die samen eenvoudige zinnen kunnen vormen (bijvoorbeeld: "ik", "zie", "een", "hond").
  • Laat de kinderen om de beurt gooien en een zin vormen met de woorden die bovenop de dobbelsteen komen te liggen
  • Help de kinderen indien nodig met het vormen van zinnen.


Lestip: vertel dat de groepjes er samen voor moeten zorgen dat iedereen aan de beurt komt. Zo leren kinderen samenwerken en rekening houden met elkaar. Handig, want dan werk je tijdens het dobbelspel aan twee extra leerdoelen:

  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Samen leven en samenwerken


Variatietip: Gebruik twee dobbelstenen. In de ene plaats je in de insteekhoesjes afbeeldingen en in de andere letters. Laat de kinderen een zin maken waarin de afbeelding en een woord dat begint met de letter worden gebruikt. 

Toe aan een extra uitdaging? Vraag de kinderen om samen een kort verhaaltje te vertellen met de woorden die ze hebben gegooid.


Lestip: Sluit af met een kort liedje of een spelletje waarbij ze de woorden of zinnen herhalen.

Boodschappenlijstje

Voor een klas van 25 kinderen:

Materiaal

Per leerling

OPITEC artikelnummer

Te bestellen aantal

Dobbelsteen met insteekhoesjes

In de groep

211654

3x

Download met afbeeldingen

Gratis te downloaden

 


Klik hier om deze tekst in PDF te downloaden >>>