Middenbouw - Lesidee: Beweegbare figuren als boekenlegger

Middenbouw

Wist je dat veel materialen van OPITEC aansluiten op de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie, maar ook techniek, rekenen en taal? Met onze lesideeën en producten realiseer je gemakkelijk meerdere leerdoelen in één les. Deze zijn vaak ook nog eens vakoverstijgend te combineren met andere leerdoelen, zoals sociale vaardigheden. We hebben onze producten gekoppeld aan de kerndoelen en leerdoelen die relevant zijn voor jouw groep. Wel zo makkelijk. Laat je inspireren door de volgende lesideeën!

Lesideeën voor de middenbouw (Groep 3, 4, 5)

Kunstzinnige oriëntatie

De kerndoelen voor de middenbouw voor kunstzinnige oriëntatie bestaan uit:

  • Het creatieve proces bij beeldend werk
  • Kijken naar en praten over beeldend werk
  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken.
  • Maken van beeldend werk
  • Reflecteren op beeldend werk van zichzelf en de anderen


Lesidee: Beweegbare figuren als boekenlegger (2,5 uur)

Thema Vaderdag

Het grappige kartonnen figuur, dat kan bewegen d.m.v. splitpennen, zal iedere vader graag gebruiken als boekenlegger. Het maken van dit beweegbare poppetje of dier traint spelenderwijs de motoriek, concentratie en begrip van kleuren. Met dit leuke werkstuk gaan de leerlingen hun eigen Vaderdag cadeau maken. In de bijgevoegde handleiding staan verschillende modellen, waar de leerlingen een keuze uit kunnen maken. Er zijn standaard mallen bijgevoegd voor een jongens-/meisjesfiguur, een varkentje, een teckel, een giraf of een kat. Natuurlijk kan een leerling ook zelf een eigen ontwerp maken.

Leerdoel:

  • Ontwikkelen van fijne motoriek door het overtrekken en uitknippen van het sjabloon.
  • Stimuleren van creativiteit door het ontwerpen, maken en versieren van een beweegbaar figuur.
  • Spelenderwijs onderzoeken van mogelijkheden van materialen en technieken zoals tekenen/schilderen/knippen/plakken en construeren
  • Leren werken met textiele materialen
  • Ontdekken hoe je iets kunt laten bewegen met een losse verbinding.
  • Reflecteren op beeldend werk en dat van anderen

Benodigde materialen:

  • Gekleurd karton
  • Schaar
  • Hobbylijm
  • Gatenpons of priem
  • Verf en penselen
  • Viltstiften
  • Metalen belletjes
  • Splitpennen
  • Acrylwol

Voorbereiding door de leraar:

  • Zorg dat alle materialen klaarliggen op de tafels voor de les begint.
  • Bedenk of je ze zelf een model wilt laten ontwerpen of wilt werken met de kant-en-klare voorbeeldmallen. In het laatste geval is het handig als je enkele mallen klaar hebben liggen.
  • Het is leuk als je een voorbeeld maakt.
  • Leg oude kranten klaar voor de leerlingen die met verf gaan werken. Aangezien je met verf op waterbasis werkt, is de verf goed uit de kleding te krijgen. Eventueel kunnen de leerlingen schorten of oude T-shirts aantrekken.
  • Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen alleen met viltstiften te werken

Stappenplan

Stap 1: Introductie (10 minuten)

  • Vertel de leerlingen iets over verbindingen. Er bestaan vaste en losse verbindingen.
  • Wie kan er een voorbeeld van een vaste verbinding noemen? Wie kan er een voorbeeld van een losse verbinding noemen.
  • Wie kan iets vertellen over het gebruik van een boekenlegger? Waar zou je het figuur nog meer voor kunnen gebruiken als je vader een boekenlegger niet gaat gebruiken?
  • Heeft je vader een lievelingsdier, dan kan dit kan dan je keuze voor het beweegbare figuur bepalen. Je kunt ook denken aan een hobby die je vader heeft zoals bijv. een sport of muziekinstrument.
  • Leerlingen kunnen natuurlijk ook nog een tekst toevoegen aan het beweegbare figuur zoals bv. “voor papa”.

Lestip; Neem een aantal materialen mee als voorbeeld van een verbinding. Denk hierbij aan klittenband, een nietje, een ritssluiting, een houtverbinding, een knoop en knoopsgat, een speld, een drukker, lijm, scharnier enz.

Stap 2: Materialen uitleggen (5 minuten)

  • Laat zien welke materialen ze gaan gebruiken: karton, papier, verf, penselen, viltstiften, wol, splitpen, metalen belletje om te versieren.
  • Leg uit hoe ze met de materialen omgaan
  • Laat zien waar in het lokaal eventueel geverfd moet worden
  • Vertel ook hoe de kwasten goed schoongemaakt moeten worden.

Stap 3: Demonstratie (5 minuten)

  • Leg uit hoe ze een gaatje met de gatenpons of priem in de bewegende delen kunnen maken. Wijs de leerlingen wel op het gevaar van een gaatje maken met een priem.
  • Laat de eventueel vooraf gemaakte mallen zien of laat de leerlingen zelf een figuur ontwerpen.
  • Doe voor hoe ze de mal moeten overtrekken en uitknippen.
  • Laat zien hoe de wol om het figuur gewikkeld moet worden.
  • Demonstreer hoe de leerlingen het beweegbare figuur in elkaar moeten zetten.

Liever samen aan de slag? Laat dan een voorbeeld zien en leg stap voor stap uit wat de leerlingen moeten doen. Maak hierbij gebruik van de duidelijke handleiding, die onderaan dit inspiratiedossier als PDF is toegevoegd.

Stap 4: Ontwerp en bouwfase (2 uur inclusief versieren)

  • Laat de leerlingen in groepjes aan hun beweegbare figuur werken, zodat zij elkaar kunnen helpen en stimuleren. Zo stimuleer je de sociale vaardigheden.
  • Help de kinderen waar nodig.

Stap 5: Bespreken en afsluiten (10 minuten)

  • De kinderen laten hun werk aan elkaar zien en leggen kort uit wat ze hebben gemaakt. Wat vonden ze moeilijk, wat makkelijk en zouden ze dit nog eens willen doen?
  • Hoe en waarmee hebben de leerlingen elkaar geholpen? Wat zouden ze de volgende keer hetzelfde doen en wat anders?

Download

Download hier je boodschappenlijstje >>>

Download hier extra uitleg >>>