Techniek in de klas
Nieuws
Nieuws
2 min

We brengen techniek in de klas: van iPad naar werkbank

2 min

Techniek en creativiteit spelen een steeds grotere rol in het onderwijs. Materialen en projecten die aansluiten bij de leerdoelen maken het makkelijker voor leerkrachten om dit op een gestructureerde manier in de klas te brengen. Managers Sandra Biallass en Robert Nijssen vertellen hoe OPITEC hierop inspeelt door praktische, creatieve en innovatieve oplossingen te bieden die direct toepasbaar zijn in het onderwijs.

Techniek heeft de toekomst. In een wereld waar ICT en AI veel werk overnemen, groeit de vraag naar technisch geschoolde mensen. Niet voor niets krijgen creativiteit en technische vaardigheden veel aandacht in de leer- en kerndoelen van het basisonderwijs. Veel leerkrachten worstelen echter met de vraag hoe ze dit op een praktische manier in de klas kunnen brengen. De uitdaging zit hem vaak niet in het enthousiasme - dat is er wel - maar in de tijd, kennis en middelen om technische projecten succesvol uit te voeren.

"Veel kinderen werken dagelijks met een iPad of telefoon, maar te weinig met een werkbank of gereedschap", zegt Sandra. "Maar juist de combinatie van hoofd- en handvaardigheid is enorm belangrijk voor de toekomst." De realiteit is dat scholen vaak tegen praktische bezwaren aanlopen: waar haal je de materialen vandaan, hoe zorg je voor veiligheid, en vooral: hoe doe je dit zonder dat het de docent weken voorbereiding kost?

Van losse onderdelen naar complete projecten

De oplossing ligt in het aanbieden van kant-en-klare pakketten die direct aansluiten bij de kerndoelen. Denk aan complete projectkisten voor elektronica of robotica, inspiratiedossiers die leerkrachten stap voor stap begeleiden, of zelfs volledig technieklokalen en uiteraard losse werkbanken, kasten, krukjes et cetera. “Het idee is simpel”, zegt Robert. “Leerkrachten moeten zich kunnen focussen op het lesgeven, niet op het uitzoeken welke batterijhouder bij welk motortje past.”

Een van de meest vernieuwende voorbeelden zijn de droneprojecten voor de bovenbouw. Daarbij leren leerlingen niet alleen vliegen, maar ook programmeren via blockprogrammering. “Zo’n project is vakoverstijgend en ontzettend motiverend,” legt Robert uit. “Leerlingen bouwen parcoursen, werken samen en zien tegelijk de link met de actualiteit, zoals voedseldroppingen in rampgebieden. En omdat we er een complete digitale leeromgeving bij leveren, wordt de docent volledig ontzorgd.” Uniek is bovendien de omruilgarantie: als een drone kapotgaat, wordt deze direct vervangen zodat de les altijd door kan gaan.

Persoonlijke begeleiding maakt het verschil

Naast het brede assortiment van meer dan 10.000 artikelen onderscheidt OPITEC zich door persoonlijke begeleiding en flexibiliteit. Omdat het een relatief kleine organisatie is, kan er snel geschakeld worden. “Als een school een probleem of vraag heeft, kan de vaste contactpersoon vaak direct langskomen en ondersteuning bieden,” zegt Robert. “Soms zijn leerkrachten huiverig om bijvoorbeeld met eenvoudige stroomkring te werken; dan komen we gewoon langs om het samen door te nemen en te laten zien hoe het kan. Een telefoontje of bezoek kan het verschil maken tussen een geslaagde les en een project dat in de kast blijft liggen.”

Deze aanpak laat zien hoe techniek en creativiteit van een 'leuke extra' kunnen worden tot een vast onderdeel van het curriculum. Door inspirerende projecten te koppelen aan kerndoelen en praktische ondersteuning te bieden, wordt techniek toegankelijk, uitdagend en toekomstgericht.

Sandra Biallass en Robert Nijssen zijn beide manager bij OPITEC, leverancier van hoogwaardige creatieve en educatieve materialen die scholen ondersteunen bij betekenisvol en praktisch onderwijs.

Nieuwsbrief

OPITEC brengt techniek en creativiteit de klas in met kant-en-klare projecten en persoonlijke begeleiding. Praktisch en inspirerend, altijd direct gekoppeld aan de kerndoelen van het onderwijs.

Meld je snel aan voor onze nieuwsbrief >>>